Vuoden Lääkeinformaatioteko -voittaja 2023 kannustaa hakeutumaan lääkärin vastaanotolle riittävän ajoissa

10.11.2023

Vuoden Lääkeinformaatioteko -voittaja 2023 kannustaa hakeutumaan lääkärin vastaanotolle riittävän ajoissa

Vuoden Lääkeinformaatioteko -palkinnon voitti Hakeudu hoitoon -kampanja, jonka tavoitteena on kannustaa ihmisiä hakeutumaan ajoissa hoitoon – tai havahduttaa läheisiä tekemään niin, koska lääkäriin hakeutumista lykätään eri syistä, tai ei edes tulla ajatelleeksi, että ihomuutos tai sinnikäs yskä olisi hyvä tarkistuttaa. Kampanjan toteuttivat MSD Finland sekä mainostoimistot Luxid ja Hasan & Partners.

Kampanjassa keskityttiin melanoomaan ja keuhkosyöpään, jotka koskettavat vuosittain tuhansia ihmisiä Suomessa. Vaikka syöpähoidot kehittyvät ja uutta tutkimustietoa saadaan tänä päivänä jatkuvasti, syövän hoitotulokset eivät kaikilta osin parane hoitojen kehittymisen tahdissa. Yksi tärkeä syy tähän on, että hoitoon ei hakeuduta riittävän ajoissa.

Kampanjan tavoitteena oli lisätä tietoisuutta sekä melanoomasta että keuhkosyövästä ja kannustaa ja havahduttaa hakeutumaan hoitoon ajoissa, sillä mitä varhaisemmassa vaiheessa syöpä todetaan, sitä todennäköisempää on, että sairastunut toipuu ja voi elää hyvää elämää.

Vuosittain jaettava lääkeinformaatiotekopalkinto luovutettiin voittajille perjantaina 10.11. Farmasian Päivien yhteydessä.

”Lääkeyrityksenä ydintehtävämme on kehittää, tutkia ja tuoda käyttöön uusia hoitoja. Sen lisäksi teemme parhaamme, että ihmiset tietäisivät, milloin on tärkeä kääntyä terveydenhuollon ammattilaisen puoleen. Nyt saamamme tunnustus innostaa meitä tekemään entistä sinnikkäämmin töitä sen eteen, että mahdollisimman moni syöpään sairastunut saisi tarvitsemansa hoidon ajoissa”, onkologian liiketoimintayksikön johtaja Pia Koskinen-Kiviranta MSD:ltä sanoo.

Voittajan valinneen raadin puheenjohtaja Riikka-Maria Lemminki kuvaili perusteita kampanjan palkitsemiselle seuraavasti:

”Raati arvosti kampanjan merkittävää vaikuttavuutta ja monikanavaisuutta. Kampanjassa ymmärrettiin hyvin markkinoinnin dynamiikka ja vaikuttajien rooli. Lisäksi kampanjassa on vältetty pelotteleva sävy ja saatu onnistuneesti aktivoiva kehotus toimia.”

Lääketeollisuus ry:n vuosittain järjestämässä kilpailussa voittajan valitsee riippumaton raati, jonka jäseninä olivat tänä vuonna Marketing Finland ry:n toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki (pj.), Senior Partner Lauri Sipilä Pro-Source Oy:stä, tiedetoimittaja Heljä Salonen Iltalehdestä, apteekkari Risto Suominen Tammisaaren apteekista sekä vanhempi neuvonantaja Tarja Virmala Marketing Finland ry:stä. Raadin sihteerinä toimi erityisasiantuntija Jaakko Laurila Lääketeollisuus ry:stä.

Lisätiedot:
Eritysasiantuntija Jaakko Laurila, Lääketeollisuus ry, 040 776 3031, jaakko.laurila@laaketeollisuus.fi