Vuoden Lääkeinformaatioteko 2021 -kilpailun voittaja lisää ymmärrystä ADHD:sta ja siitä, mitä se tuntuu

01.10.2021

Vuoden Lääkeinformaatioteko 2021 -kilpailun voittaja lisää ymmärrystä ADHD:sta ja siitä, mitä se tuntuu

Vuoden Lääkeinformaatioteko -palkinnon voitti kampanja, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta ADHD:sta ja auttaa ymmärtämään, miltä ADHD tuntuu. Kampanjan toteuttivat lääkeyhtiö Takeda ja viestintätoimisto Drum.

Vuosittain jaettava lääkeinformaatiotekopalkinto jaettiin perjantaina 1.10. Farmasian päivien yhteydessä.

Kampanjan tavoitteena oli lisätä tietoisuutta varsin yleisestä, mutta edelleen huonosti tunnetusta aikuisten ADHD:sta. ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä esiintyy niin lapsilla kuin aikuisilla ja se saattaa hoitamattomana alentaa toimintakykyä ja heikentää elämänlaatua. 

Viestinnän keskiössä on ”FULL ADHD – Täyttä elämää” -mobiilipeli, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä aikuisten ADHD:sta: miltä se tuntuu arjessa, rohkaista keskustelemaan ja tarvittaessa hakemaan apua. 

”Kampanjan tavoitteet toteutuivat moninkertaisesti: se on monipuolistanut tietoisuutta aikuisten ADHD:n oireista vähentäen stigmaa. Viestintämme mahdollistaa moniaistillisen kokemuksen siitä, miltä ADHD voi tuntua. Se on vielä aika poikkeuksellista verrattuna moniin muihin terveysviestinnän kampanjoihin”, Business Unit Director Laura Aulanko lääkeyhtiö Takedalta painottaa.

”ADHD esiintyy yksilöllisesti, siksi ei ole myöskään yhtä oikeaa tapaa kuvata, miltä ADHD tuntuu. Onkin ollut tärkeää, että kokonaisuus on suunniteltu ja tuotettu yhdessä kokemustoimijoiden kanssa”, kuvailee ADHD-liiton toiminnanjohtaja Nina Hovén-Korpela.

”Kampanjan suunnittelussa oivalsimme, että ADHD:n kohdalla luulot ja stereotypiat istuvat usein tiedon tilalla. Halusimmekin välittää mahdollisimman aidon ja aistillisen kokemuksen ADHD-ihmisen elämästä. Meille on ollut erityisen tärkeää päästä tekemään yhteiskunnallisesti merkityksellistä viestintää", kiittää projektijohtaja Elina Mattila viestintätoimisto Drumista.

Raadin mielestä voittajatyö oli varsinainen lääkeinformaatioteko. Raadin puheenjohtaja Riikka-Maria Lemminki perustelee valintaa näin:

”Voittajatyö oli hyvin rakennettu ja havainnollinen kampanja aiheesta, jota monen on vaikea ymmärtää, ja jonka tunnemme usein vain kirjainyhdistelmänä. Kampanjassa kasvatettiin vastaanottajien tietoisuutta ADHD:sta ja uusia terveystiedotuksen keinoja sekä tunteita hyödyntäen esiteltiin yleisölle tuntematonta maailmaa. Kampanja oli taidokkaasti rakennettu ja sen tulokset olivat erinomaiset.”

Lääketeollisuus ry:n vuosittain järjestämässä kilpailussa voittajan valitsee riippumaton raati, jonka jäseninä olivat tänä vuonna Marketing Finland ry:n toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki (pj.), vanhempi neuvonantaja Tarja Virmala, apteekkari Ritva Ylänkö Herttoniemen apteekista, Senior Partner Lauri Sipilä Pro-Source Oy:stä sekä tiedetoimittaja Heljä Salonen Iltalehdestä. Raadin sihteerinä toimi erityisasiantuntija Rauli Elenius Lääketeollisuus ry:stä.

Lisätiedot:

Eritysasiantuntija Rauli Elenius, Lääketeollisuus ry, p. 050 5737 555, rauli.elenius@laaketeollisuus.fi