Hallituksen säästöt uhkaavat vaimentaa alan investointinäkymää

12.08.2024 | Anne-Mari Virolainen

Hallituksen säästöt uhkaavat vaimentaa alan investointinäkymää

Lääketeollisuus ry jätti kriittisen lausunnon toimialaa koskevasta säästöesityksestä. Lääketeollisuus ymmärtää tarpeen hillitä velkaantumista ja vahvistaa julkista taloutta. Välttämätöntä julkisen talouden vahvistamista ei tule kuitenkaan tehdä lyhytnäköisesti tavalla, joka vaarantaa potilaiden laadukkaan hoidon sekä heikentää terveysalan kasvun jatkumisen ja kansainvälisten TKI-investointien houkuttelemisen edellytyksiä.

”Suurin ongelma on hallituksen ehdotus leikata uusimpien innovatiivisten lääkkeiden tukkuhintoja. Se sisältää vakavan riskin sekä viiveille uusien lääkehoitojen saamiseksi suomalaisten potilaiden käyttöön että Suomen kilpailukyvyn heikentymiselle kansainvälisten investointien kohteena”, Lääketeollisuuden toimitusjohtaja Anne-Mari Virolainen varoittaa.

Suomen lääkemarkkinan koko on vain noin 1,3, % eurooppalaisesta lääkemarkkinasta. Pienen lääkemarkkinan ja vientiriippuvaisen maan kohdalla on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että maamme toimintaympäristö on kiinnostava uusien lääkkeiden kehittämiseen investoiville ja näitä tuotteita potilaiden käyttöön saattaville yrityksille.

Ehdotetut leikkaukset tulevat todennäköisesti aiheuttamaan lisää viiveitä uusien hoitojen saamisessa suomalaisten potilaiden käyttöön. Pahimmillaan kaikkia uusia lääkkeitä ei voida eri maissa käytössä olevista hinnoittelumekanismeista ja Suomen alhaisesta vertailuhintatasosta johtuen tarjota Suomen markkinoille.

”Kansainvälinen kilpailu lääkealan investoinneista on erittäin kovaa, ja niiden houkutteleminen edellyttää vakaata, ennakoitavaa ja innovaatiomyönteistä toimintaympäristöä. Pieni maa, jossa uudet lääkeinnovaatiot otetaan eurooppalaisittain hitaasti potilaskäyttöön ja tukkuhinnat ovat matalat, ei houkuttele uusia investointeja”, Virolainen muistuttaa.

Lääketeollisuus on sitoutunut hallituksen tavoitteeseen kasvattaa Suomen TKI-panostukset 4 %:iin BKT:stä. Lääketeollisuus oli viime vuonna yksi harvoista aloista, jotka kasvattivat investointejaan Suomeen. Toimialan viime kevään investointikysely osoitti investointien jatkuvan noin 200 miljoonalla eurolla seuraavan kahden vuoden aikana. Mittavat säästötoimet eivät kuitenkaan voi olla vaikuttamatta negatiivisesti yritysten mahdollisuuksiin toteuttaa suunnitellut investoinnit täysimääräisesti.

Säästötoimilla vaarannetaan hallituksen tavoittelemat lääkealan kasvun edellytykset. Suomen menettämät investoinnit sekä potilaiden menettämät terveyshyödyt ovat suuremmat kuin hintaleikkauksella tavoitellut 10 miljoonan euron säästöt. Lääketeollisuus ehdottaa, että tukkuhintaleikkauksen sijaan tavoiteltu 10 miljoonan euron säästö toteutetaan korottamalla ehdollisen korvattavuuden vakinaistamiseen myötä saatavia säästöjä vastaavalla summalla.

Lääketeollisuuden lausunnon voit lukea kokonaan täällä.

Lisätietoja: Arto Virtanen, p. 044 537 0244