Apteekkijärjestelmän uudistamisessa maltti on valttia

03.10.2024 | Mari Sirviö, erityisasiantuntija

Apteekkijärjestelmän uudistamisessa maltti on valttia

Nykyinen apteekkijärjestelmämme on muun terveydenhuollon tavoin suurien muutosten edessä. Lääkkeet eivät kuitenkaan ole mitä tahansa kulutushyödykkeitä. Muutokset on tehtävä hallitusti keskittyen terveydenhuollon tavoitteiden näkökulmasta merkityksellisiin teemoihin.

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on useita kirjauksia suomalaisen apteekkijärjestelmän uudistamiseksi. Uudistuksella pyritään muun muassa luomaan nykyistä kustannustehokkaampi lääkkeiden vähittäisjakelujärjestelmä ja lisäämään lääkkeiden hintakilpailun edellytyksiä. Uudistuksilla halutaan samalla varmistaa lääkkeiden ja apteekkipalvelujen alueellinen saatavuus sekä lääke- ja lääkitysturvallisuus. Kaikki tämä kuitenkin niin, että asiakkaiden maksurasitetta ei kasvateta.

Uudistustarpeista huolimatta nykyisessä apteekkijärjestelmässämme on myös paljon hyvää. Apteekkariliiton toimitusvarmuustutkimuksen mukaan asiakas saa lääkkeen heti mukaansa suomalaisista apteekeista 97,8 % varmuudella. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean Lääkebarometri 2023 mukaan yli 90 % vastaajista oli tyytyväisiä apteekkien sijainteihin ja lukumäärään. Fimean toteuttamassa, itsehoitolääkeneuvonnan toteutumista selvittäneessä apteekkien haamuasiakastutkimuksessa lähes kaikki asiakkaat saivat myös vähintään yhden neuvon itsehoitolääkkeen käytöstä.

Hallitusti ja olennaiseen keskittyen

Tulevassa apteekkijärjestelmän uudistamisessa on edettävä hallitusti ja kiinnitettävä erityistä huomiota muutamaan pääseikkaan. Järjestelmän tulee ensinnäkin tukea ihmisten rationaalisen eli järkevän lääkehoidon toteutumista. Sen tulee myös varmistaa sekä kattavan lääkevalikoiman että laadukkaiden apteekkipalveluiden (lähi- ja verkkopalvelut) riittävä ja yhdenvertainen saatavuus koko maassa.

Vaikuttavien hoitojen valintaa ja yhä monimutkaistuvien lääkehoitojen onnistumista tukevan lääkeneuvonnan saatavuus tulee varmistaa ja sen laatua kehittää. Järjestelmän tulee osaltaan varmistaa lääke- ja lääkitysturvallisuuden korkea taso.

Järjestelmän kustannustehokkuuteen ja sitä kautta lääkkeiden vähittäishintoihin on kiinnitettävä jatkuvasti huomiota. Apteekkitalouden kehittämisen tulee palvella potilaiden ja koko yhteiskunnan etua.

Apteekkijärjestelmää tulee kehittää osana muuttuvaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Apteekkien ja muiden sote-toimijoiden tiiviimmällä yhteistyöllä tulee varmistaa potilaiden järkevän lääkehoidon toteutuminen.

Lääkkeiden määrääminen ja toimittaminen tulee pitää toisistaan riippumattomina, jotta potilaiden lääkehoidon valinta tapahtuu hoidollisten tavoitteiden pohjalta. Yhtä lailla lääkkeiden tukku- ja vähittäisjakelu tulee pitää toisistaan riippumattomina, jotta mahdollistetaan nykyisen kustannustehokkaan tukkujakelun ja apteekkien kattavan lääkevalikoiman säilyminen yhdenvertaisesti koko maassa.

Ei lääkkeiden ”taksiuudistusta”

Ensimmäisenä kokonaisuutena apteekkijärjestelmän uudistamisesta on työstetty yleisimmin käytettyjen itsehoitolääkkeiden myyntikanavan laajentamista. Asia pohtineen työryhmän raportti julkaistiin 3.10.2024. Olimme mukana työryhmässä.

Apteekkijärjestelmään tehtävät muutokset on toteutettava hallitusti, tietoon ja kattaviin vaikutustenarviointeihin perustuen. Nopeus ja ideologiset tavoitteet eivät saa olla etusijalla tässä uudistuksessa. Apteekkijärjestelmän ja lääkkeiden jakelun kanssa meillä ei ole varaa ajautua vuonna 2018 tehdyn taksialan uudistuksen kaltaiseen tilanteeseen (HS 3.9.2024).

Lääketeollisuus ry jatkaa aktiivista yhteistyötä apteekkijärjestelmän hallitun uudistamisen parissa.